Èxit de participació i de crítica de les I Jornades Internacionals de Didàctica del Valencià com a L2


Els dies 20 i 21 de setembre es van celebrar les I Jornades Internacionals de Didàctica del Valencià com a L2, organitzades per SERCLE i CEFIRE-Plurilingüisme, a l’Institut Lluís Vives de València. Amb la participació de més d’un centenar de docents i investigadors de l’ensenyament de català com a llengua estrangera, les jornades van convertir-se en un punt d’intercanvi de bones pràctiques docents i també de la reflexió teòrica sobre el fet d’ensenyar segones llengües i, en particular, d’ensenyar el català com a segona llengua.

Paraules de benvinguda

Després d’unes paraules de benvinguda a càrrec de Margarida Castellano, directora general d’Innovació Educativa i Ordenació de la Generalitat Valenciana; Joan Giner, director del CEFIRE-Plurilingüisme, i Maria Lacueva, presidenta de SERCLE, es va donar pas a tot el seguit de conferències, tallers i taules rodones que servirien per desenvolupar cadascun dels àmbits tractats al llarg dels dos dies.

Ponència de Montserrat Vilà

D’entrada, Montserrat Vilà (Universitat Autònoma de Barcelona) va presentar la primera ponència marc sobre l’ensenyament i aprenentatge de la llengua oral, que donaria pas a tres tallers simultanis sobre aquest mateix tema: així, Jesús Bach (Universitat de Barcelona) va presentar bones praxis per a l’ensenyament de la pronunciació, Marina Macià (Universitat d’Alacant) va donar eines per incrementar la movitació i Jaume Batlle (Universitat de Barcelona) va aportar mecanismes per afavorir la interacció a l’aula de català com a llengua estrangera. 

Després de la primera jornada, SERCLE va celebrar l’assemblea anual de la societat, a la seu de l’Associació Cultural Ca Revolta, on es van debatre els diversos projectes de l’associació: la creació de la revista Resercle, l’elaboració d’un repositori de materials didàctics per a l’ensenyament de català com a LE, la programació d’un seguit de formacions continuades per a docents, etc.

La sessió de dissabte es va obrir amb una ponència de Mariona Casas (Universitat de Vic-Central de Catalunya) sobre l’escriptura en segones llengües, que va anar seguida de diversos tallers que desenvolupaven aquest tema: Roser Soler (IES Bendinat, Calvià) va fer propostes per reaprendre a llegir i repensar com escriure, Marilisa Birello (Universitat Autònoma de Barcelona) i Albert Vilagrasa (EOI Drassanes, Barcelona) van explorar com usar els textos en unitats didàctiques basades en l’enfocament del treball per tasques i Marina Casadellà (Universitat de Leeds) va presentar el projecte Scientia ex Machina de còmics i seqüències didàctiques per a l’aprenentatge lingüístic i la divulgació científica.

Ponència de Carme Bach

A la tarda, la sessió va començar amb la ponència de Carme Bach (Universitat Pompeu Fabra), en què reflexionava sobre l’ensenyament de llengua i la multiculturalitat. Aquestes reflexions van anar seguides dels tallers d’Anna Subarroca (Universitat de Freiburg) sobre el multilingüisme a les aules de català com a segona llengua o llengua estrangera, de Toni Picornell (EOI Calvià) sobre mediació transcendental i d’Artur Vidal (Consorci d’Educació de Barcelona) sobre com es poden descobrir i transformar mons nous mitjançant el treball de les habilitats lingüístiques. 

Un cop acabades les jornades, diversos mitjans se n’han fet ressò. Us deixem, doncs, enllaços a les cròniques de la trobada:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *