Canvi de data del II webinar

Atesa la situació generada aquesta setmana per la publicació de la sentència del Tribunal Suprem i respectant el dret a vaga dels docents, estudiants i treballadors, s’ha decidit reprogramar el webinar de Joan-Tomàs Pujolà pel proper divendres dia 25 d’octubre.

Comunicat de SERCLE davant la sentència del Procés del Tribunal Suprem

Des de SERCLE, entitat compromesa amb la llengua i cultura catalanes i amb l’exercici d’una democràcia plena, rebutgem la condemna emesa pel Tribunal Suprem contra els presos polítics. 

Considerem la sentència completament injusta i desproporcionada, i animem a seguir mobilitzant-se i lluitant pacíficament per drets bàsics com són l’autodeterminació, la llibertat d’expressió i de manifestació, entre molts altres que, desgraciadament, no estan garantits.

Èxit de participació i de crítica de les I Jornades Internacionals de Didàctica del Valencià com a L2


Els dies 20 i 21 de setembre es van celebrar les I Jornades Internacionals de Didàctica del Valencià com a L2, organitzades per SERCLE i CEFIRE-Plurilingüisme, a l’Institut Lluís Vives de València. Amb la participació de més d’un centenar de docents i investigadors de l’ensenyament de català com a llengua estrangera, les jornades van convertir-se en un punt d’intercanvi de bones pràctiques docents i també de la reflexió teòrica sobre el fet d’ensenyar segones llengües i, en particular, d’ensenyar el català com a segona llengua.

Paraules de benvinguda

Després d’unes paraules de benvinguda a càrrec de Margarida Castellano, directora general d’Innovació Educativa i Ordenació de la Generalitat Valenciana; Joan Giner, director del CEFIRE-Plurilingüisme, i Maria Lacueva, presidenta de SERCLE, es va donar pas a tot el seguit de conferències, tallers i taules rodones que servirien per desenvolupar cadascun dels àmbits tractats al llarg dels dos dies.

Ponència de Montserrat Vilà

D’entrada, Montserrat Vilà (Universitat Autònoma de Barcelona) va presentar la primera ponència marc sobre l’ensenyament i aprenentatge de la llengua oral, que donaria pas a tres tallers simultanis sobre aquest mateix tema: així, Jesús Bach (Universitat de Barcelona) va presentar bones praxis per a l’ensenyament de la pronunciació, Marina Macià (Universitat d’Alacant) va donar eines per incrementar la movitació i Jaume Batlle (Universitat de Barcelona) va aportar mecanismes per afavorir la interacció a l’aula de català com a llengua estrangera. 

Després de la primera jornada, SERCLE va celebrar l’assemblea anual de la societat, a la seu de l’Associació Cultural Ca Revolta, on es van debatre els diversos projectes de l’associació: la creació de la revista Resercle, l’elaboració d’un repositori de materials didàctics per a l’ensenyament de català com a LE, la programació d’un seguit de formacions continuades per a docents, etc.

La sessió de dissabte es va obrir amb una ponència de Mariona Casas (Universitat de Vic-Central de Catalunya) sobre l’escriptura en segones llengües, que va anar seguida de diversos tallers que desenvolupaven aquest tema: Roser Soler (IES Bendinat, Calvià) va fer propostes per reaprendre a llegir i repensar com escriure, Marilisa Birello (Universitat Autònoma de Barcelona) i Albert Vilagrasa (EOI Drassanes, Barcelona) van explorar com usar els textos en unitats didàctiques basades en l’enfocament del treball per tasques i Marina Casadellà (Universitat de Leeds) va presentar el projecte Scientia ex Machina de còmics i seqüències didàctiques per a l’aprenentatge lingüístic i la divulgació científica.

Ponència de Carme Bach

A la tarda, la sessió va començar amb la ponència de Carme Bach (Universitat Pompeu Fabra), en què reflexionava sobre l’ensenyament de llengua i la multiculturalitat. Aquestes reflexions van anar seguides dels tallers d’Anna Subarroca (Universitat de Freiburg) sobre el multilingüisme a les aules de català com a segona llengua o llengua estrangera, de Toni Picornell (EOI Calvià) sobre mediació transcendental i d’Artur Vidal (Consorci d’Educació de Barcelona) sobre com es poden descobrir i transformar mons nous mitjançant el treball de les habilitats lingüístiques. 

Un cop acabades les jornades, diversos mitjans se n’han fet ressò. Us deixem, doncs, enllaços a les cròniques de la trobada:

Segona assemblea de SERCLE

Divendres que ve, dia 20 de setembre, se celebrarà la segona assemblea general de SERCLE, en el marc de les I Jornades Internacionals de Didàctica del Valencià com a L2. L’assemblea és oberta a tothom, encara que només poden prendre decisions les persones associades a SERCLE.

A continuació us oferim els detalls de l’assemblea.

Data: 20 de setembre de 2019.

Hora: 19.30 (es prega puntualitat perquè està previst que, després de l’assemblea, qui ho vulgui pugui sopar al mateix local)

Lloc: Ca Revolta, carrer de Santa Teresa, 10, 46001 València.

Participació dels socis: presencialment o en línia.

Ordre del dia provisional

  1. Benvinguda i breus instruccions tècniques (per als socis que hi participen virtualment)
  2. Presentació i aprovació, si escau, de l’acta de l’assemblea anterior.
  3. Presentació i aprovació, si escau, de l’estat de comptes de l’associació de l’any 2019
  4. Resum dels objectius aconseguits en l’any 2019 en cadascun dels grups de treball
    1. Revista: presentació i descripció de la revista (objectius, característiques, comitè científic, etc.)
    2. Web: presentació del nou web i de l’espai de membres
    3. Didacteca: objectius i proposta de format
    4. Formació: resum de les activitats dutes a terme fins ara
    5. Comunicació: presència a les xarxes socials, butlletí
  5. Propostes per a l’any 2020
    1. Publicació del primer número en línia de la RESERCLE
    2. Posada en marxa de la Didacteca: espai en línia per compartir recursos específics de CLE
    3. Estudi d’impacte de la pàgina web: mirar com ha anat el primer any i proposar millores
    4. Segona edició de la jornada de formació presencial
    5. Millora dels beneficis de ser soci (descomptes amb altres organitzacions, editorials, etc.)
    6. Formació continuada
    7. Altres idees dels socis
  6. Presentació/difusió de SERCLE
  7. Torn de rèplica i respostes a les qüestions exposades
  8. Torn obert de preguntes

Com podeu comprovar, un dels punts de l’assemblea és l’aprovació de l’acta de la sessió anterior. Us demanem que, per facilitar la feina, llegiu l’acta abans d’assistir a l’assemblea. La trobareu en aquest document.

Per acabar, si encara no heu confirmat assistència, us preguem que ho feu abans del dia 17 de setembre en aquest formulari.

Nota: està previst que, després de l’assemblea, tothom qui ho vulgui es quedi a sopar a Ca Revolta, que ofereix un menú de 12€ amb tapes, entrepans i beguda. Si algú té alguna intolerància alimentària o necessita un menú especial, feu-nos-ho saber a info@sercle.cat.

Cordialment,

La Junta Permanent

I WEBINAR

17 de maig (Divendres, de 15 a 16:30) – Ponent: Albert Vilagrasa (EOI).

La didàctica orientada a l’acció: ensenyar català per tasques

Podeu recuperar el vídeo del webinar aquí i la presentació aquí

Biodata

Albert Vilagrasa Grandia és llicenciat en Filologia Catalana per la Universitat Autònoma de Barcelona i màster en Formació de Professors d’Espanyol com a Llengua Estrangera per la Universitat de Barcelona. Ha estat professor de català a l’Escola Oficial Idiomes i d’italià a l’Escola d’Idiomes Moderns de la Universitat de Barcelona. Formador de professors en diferents cursos i postgraus organitzats per la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Direcció General de Política Lingüística, l’Escola Oficial d’Idiomes, el Consorci per a la Normalització Lingüística, entre altres. És coautor de diversos articles i estudis de didàctica de la llengua, i de materials per a l’aprenentatge del català (Veus, Veus lectures, Gramàtica de l’A a la Z, A punt) i de l’italià (Bravissimo, Al dente). Actualment es dedica a la formació de professors, a l’anàlisi i a l’elaboració de material didàctic.

III WEBINAR

8 de novembre (Divendres, de 15 a 16:30) – Ponent: Llorenç Comajoan (UVIC).

PODEU RECUPERAR EL VÍDEO DEL WEBINAR AQUÍ I LA PRESENTACIÓ AQUÍ

Referències bibliogràfiques en aquest article:

Nassaji, Hossein (2017): “Com integrar un focus en la gramàtica a les classes comunicatives de llengua”. Revista Caplletra, Núm. 63 (p. 165-188) [https://www.raco.cat/index.php/Caplletra/issue/view/25339/showToc]

Opcions didàctiques per a l’ensenyament de la gramàtica en català com a LE-L2

En aquest webinar es justificarà la inclusió de l’ensenyament de la gramàtica a l’aula de català i es presentaran diferents opcions didàctiques per fer-ho. Es presentaran les opcions a partir de les evidències obtingudes en estudis d’adquisició de segones llengües i de didàctica. Al final, es deixarà un temps perquè els assistents al webinar puguin formular els seus dubtes o preguntes.


llorenç

Biodata

Llorenç Comajoan és doctor en lingüística (adquisició del llenguatge) per Indiana University-Bloomington (Estats Units) i llicenciat en Filologia Catalana (Universitat de Barcelona). És professor del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la Universitat de Vic, on fa docència i recerca dins dels graus de mestres (infantil, primària i doble grau), educació social i psicologia. També és coordinador del Grup de recerca en educació, llenguatge i literatura (http://mon.uvic.cat/grell) i del Màster d’Ensenyament de Català com a Primera i Segona Llengua (UB, UVic, UAB, http://www.ub.edu/profcatala/). És col·laborador del Centre de Recerca en Sociolingüistica i Comunicació de la Universitat de Barcelona (https://cuscub.wordpress.com). Fa recerca en adquisició de llengües, didàctica de llengües i sociolingüística educativa. És coautor de la Gramàtica pràctica del català (Teide, 2011).

Èxit del primer seminari en línia de SERCLE

Divendres passat, 17 de maig de 2019, Albert Vilagrasa va oferir el primer seminari en línia del cicle de seminaris que oferirà gratuïtament SERCLE entre maig i octubre de 2019.

Vilagrasa va oferir un taller titulat “La didàctica orientada a l’acció: ensenyar català per tasques”, després del qual els participants al taller van poder compartir preguntes, observacions i idees sobre aquesta qüestió, ben present en el món del CLE actualment.

El seminari va ser un èxit de participació, amb un total de 75 persones d’arreu dels Països Catalans, alguns dels quals connectats des de punts ben diversos del planeta (Alemanya, Japó, Mèxic, Regne Unit, Països Baixos i Estats Units, entre d’altres).

Les persones que no van poder assistir al seminari podran recuperar el vídeo a través del compte de Youtube.

Superada amb escreix la primera assemblea general de SERCLE

Abans de festes, la Societat d’Ensenyament i Recerca del Català com a Llengua Estrangera (SERLCE) va celebrar la seva primera assemblea de socis. A més de les 18 persones que van seguir-la de manera presencial, 8 més van fer-ho de manera virtual des de diverses parts del món. Mig any després de donar-se a conéixer, aquesta primera assemblea havia de servir per posar en comú les necessitats que havien anat sorgint i alhora per tenir un intercanvi d’impressions més informal.

L’assemblea va ser conduïda per tres membres de la Junta Provisional, Carme Caludch, Llorenç Comajoan i Anna Subarroca, que van rebre la ratificació dels socis per passar a ocupar aquest càrrec de manera oficial. Un pas que també van fer Elga Cremades, Maria Lacueva i David Ginebra. A més, la nova Junta Permanent va comptar amb les incorporacions de Georgina Alvarez i Renée Pera, que van substituir Jon Landa i Anna Tudela (que malauradament no hi han pogut seguir). Aquest equip treballarà durant els pròxims dos anys, fins que a l’assemblea de socis de finals de 2020 s’haurà de renovar (la meitat dels càrrecs seran renovats llavors i l’altra meitat l’any següent, per tal que la Junta pugui mantenir certa continuïtat).

Després de la ratificació, es va presentar el pla de treball per als pròxims dos anys, que es divideix en tres projectes diferents: la creació d’una revista acadèmica sobre didàctica del català com a llengua/cultura estrangera, la formació de membres i no-membres a través de jornades físiques i/o virtuals i el desenvolupament d’una pàgina web de referència on trobar tot tipus d’informació sobre l’ensenyament del català com a llengua i cultura estrangera. Per a cadascun d’aquests projectes es va demanar la col·laboració activa dels socis, de manera que es van crear tres grups de treball perquè cada soci se sumi al que més li interessi.

A banda d’això, l’assemblea també va servir per aprovar els estatuts de l’associació, que no havien rebut cap esmena, per 22 vots a favor i una abstenció, i per aprovar també l’estat de comptes, en aquest cas per unanimitat. La tresorera, Carme Calduch, va explicar que el saldo és positiu perquè en aquest mig any l’única despesa que hi ha hagut ha estat la inscripció al registre d’associacions, que ha quedat sobradament pal·liada amb les quotes dels socis. Finalment, els assistents van coincidir a assenyalar la conveniència de la creació d’una plataforma com SERCLE i a desitjar-se molts encerts d’ara endavant.

22 de desembre de 2018: primera assemblea de SERCLE

A continuació us donem la informació definitiva sobre la celebració de la primera assemblea de SERCLE. Noteu que hi ha hagut un canvi de lloc de l’assemblea.

Data: 22 de desembre de 2018

Hora: 18.00 en primera convocatòria, 18.30 en segona convocatòria (es prega puntualitat perquè només podem disposar de la sala fins les 20.00)

Lloc: ImaginCafè, carrer Pelai, 11, 08001 Barcelona. ATENCIÓ: Noteu que el lloc de la reunió ha canviat. El lloc correcte és ImaginCafè.

Participació dels socis: presencialment o en línia. A totes les persones que vulguin participar a l’assemblea de manera virtual, us informem que ja podeu apuntar-vos al seminari en línia que farem servir a través del següent enllaç i introduint la contrasenya “Ass1Sercle”.

Enllaç: https://sercleinternacional.classonlive.com/webinar/1a-Assemblea-de-Socis-de-SERCLE

Ordre del dia provisional

    1. Presentació i definició dels objectius i els àmbits d’actuació de SERCLE
    2. Presentació de l’estat de comptes de l’associació
    3. Presentació de projectes i creació de grups de treball
    4. Presentació i aprovació, si escau, dels estatuts de l’associació
    5. Presentació i aprovació, si escau, dels membres de la Junta Permanent
    6. Torn obert de preguntes

Ens agradaria que donéssiu un cop d’ull als Estatus, que podeu trobar a la nostra pàgina web, i que presentéssiu les esmenes que trobeu adients responent a aquest mateix correu fins al dia 15 de desembre. Les esmenes presentades seran posteriorment enviades a tots dels membres de SERCLE perquè puguin llegir-les i estudiar-les abans de l’assemblea del dia 22.

Així mateix, els membres de la Junta Permanent Provisional es presentaran per iniciar un mandat regular, amb l’aprovació de l’Assemblea, però si algú més en vol formar part ens agradaria poder integrar-lo al mateix equip. Si aquest és el cas, envieu un correu a  sercleinternacional@gmail.com no més tard tampoc del dia 15 de desembre indicant la vostra intenció de formar part de la Junta Permanent.

Finalment, us informem que després de l’assemblea hi haurà un sopar. Per poder gestionar la reserva us agrairíem que us apuntéssiu a través d’aquest formulari i que hi indiqueu el nombre de persones (si hi vindreu acompanyats).

I per acabar, si encara no heu confirmat assistència, us preguem que ho feu abans del dia 20 de desembre enviant un correu a sercleinternacional@gmail.com i indicant de quina manera hi participareu (presencial o en línia).

Cordialment,

La Junta Permanent.

Elga Cremades, secretària de SERCLE.
SERCLE – Societat d’Ensenyament i Recerca en Català com a Llengua Estrangera